2016. aug 12.

Tök mindegy mit csinálsz, a habonyista média úgyis megtalál

írta: naptalankelet
Tök mindegy mit csinálsz, a habonyista média úgyis megtalál

Tibi atya, Trollfoci, Rubint Réka, Kasza Tibor - ismerős nevek? Akár szereted őket, akár nem, értékítélettől független kijelenthetjük, hogy ők olyan szereplői a mai magyar közösségi médiának, akik egy-egy poszttal akár több százezer embert tudnak megszólítani, képesek interakcióra késztetni. Az a gyakori degradáló érvelés, hogy az olyan közösségi médiás figurák, mint Tibi atya, vagy a Trollfoci csupán viccoldalak, amik a mennyei megyei és az "asztal, de nem szék" poénokkal ki is maxolták a potenciáljukat, már rég nem állja meg a helyét, sőt: rengeteg pénz van bennük, a szóban forgó oldalak az évek alatt értékes termékké, illetve felületté nőtték ki magukat, ezt pedig úgy tűnik, hatékonyan használták ki a rendszerint Habony Árpádhoz kötött médiumok.

tibiatya.png

Előzmények, dióhéjban

A politika mediatizálódása azt hozta magával, hogy átlagosan csupán pár másodperc jut egy-egy politikusnak alkalmanként a képernyőn, az ebből eredő pluralizmus pedig teljesen átalakította a sikeres retorika receptjét: megfontoltan, hatékonyan, tömören és egyszerűen kell fogalmazni, reflektálva az ellenvéleményekre. Mikor a Fidesz úgy gondolta, az ő embereinek nem elég ez a csekély időmennyiség erre, akkor született meg az új közmédia. A Simicska Lajos kiesésével keletkezett űrt is ki kellett azonban tölteni, ezért előbb Andy Vajna az állam által nyújtott hitelből megvásárolta a TV2-t, majd Habony is felépíthette a saját várát (bár itt több esetben nem bizonyított, de felvetődött a kötődés, annyi biztos, hogy mind a kormány érdekei szerint kommunikál), melynek bástyái a G. Fodor vezette 888, a bulvár Ripost, a Faktor, a Blogstar nevű blogrendszer, valamint a Metropolt a piac trónjáról letaszító Lokál lettek. Idővel viszont kiderült, hogy utóbbi kivételével egyik olvasottsága sem fest túl fényesen, ráadásul több botrányos anyagot is közöltek, mint például a 888 G. Fodor beefjét Tóbiás Józsefnek és családjának címezve, ami láttán még Fideszes politikusok is megrökönyödtek, vagy a Ripost példanélküli oknyomozó riportját, amiben Volner Jánost követték a bokorba. Mivel már rég elbukott az az ötlet, hogy ezeket a médiumokat piaci alapon tartsák fenn tulajdonosaik, így mára megszokottá vált, hogy bármelyik megnyitása esetén valamely kormány által feladott hirdetéssel találkozunk. Az ebből nyert pénzt azonban ezúttal talán nem tették zsebre, ellenkezőleg: úgy tűnik, 'megvették' belőle a fél magyar közösségi médiás piacot.

Értékes véleményvezérek

Ugyanis a Trollfoci és Tibi atya oldala már több, mint egy éve a blogstar rendszerében blogol, pár hete pedig a Facebook több ismert arca is elkezdett Ripostos, Faktoros cikkeket megosztani. Rubint Réka, a Norbi Update, Kasza Tibor, vagy éppen Berki Krisztián naponta rak ki újabb hivatkozást az említett oldalakról, valamilyen megjegyzéssel kiegészítve azt, mintha csak saját megfontolásból tennék, ahogy mi is posztolunk mindannyian a falunkra érdekesnek vélt cikkeket időnként. Semmi direkt politikai célzás, a Norbi Update egészséges táplálkozásról, Berki Krisztián saját magáról, Kasza Tibor pedig bulvárról posztol írásokat, ahogy általában is. Gondosan figyelnek arra, hogy ne tűnjenek erőltetettnek: kellemes, vicces, könnyed tartalom megy ki, külön személyre, illetve az adott felületre szabva. A linket megnyitva azonban rögtön kormányzati hirdetésekkel találkozunk, a hivatkozásra kattintó pedig potenciálisan később is követni fogja a médiumokat, - ebben az esetben a Ripost-ot vagy a Faktor-t - hiszen pozitív kapcsolódás alakul ki benne annak köszönhetően, hogy egy számára hiteles, kedvelt arc, márka osztotta azt meg vele - közvetetten rengeteg ember válhat ezáltal a kormányzati média közönségévé, anélkül, hogy igazán realizálná, hogyan is vált azzá. Úgy néz ki, két verzió lehetséges: a Ripost és a Faktor megrendelte a 'rejtett' reklámot a közösségi médiás szereplőktől, a blogstar pedig kecsegtető ajánlattal lecsapott a két legismertebb magyar online közösségre, azzal a céllal, hogy emberanyagot szerezzen a későbbi, lényegi kommunikációhoz, vagy egyszerűen a legnépszerűbb oldalak mind egyszerre kezdtek el a két nem túl ismert médiumtól cikkeket posztolni naponta akár többször is, a Trollfoci és Tibi atya pedig eleve határozottan a blogstar-t szemelte ki magának publikációs felületként - ennek eldöntését nyugodtan bízzuk az olvasókra.

Megéri

Hogy ez miért olyan lényeges? Ahogy az elején szó esett róla, hihetetlen módon felértékelődött a marketingben az ő szerepük, sokszor egy egész stáb dolgozik a felületeken. Kasza Tibor egy poszttal például simán több embert ér el, mint egy kora délutáni adás a kereskedelmi tévékben, vagy az M1 bármely műsorsávban. Ráadásul az elért emberek sokkal értékesebbek is: a közösségi oldal véleményére a követők adnak, legyenek akár celebek, akár részeges papok, akár a magyar foci szerelmesei. Ezeket a véleményvezéreket a marketingesek influencernek nevezik. Tökéletes felületet biztosítanak a szponzorált tartalom releváns közönséghez való eljuttatására, a gyakran kormánypropagandát nyomó, erősen bulváros Ripost és Faktor, valamint a blogstar pedig felismerte ezt. Akár fizettek érte, és adtak reklámanyagot Rubint Rékának, a Norbi Update-nek, Kasza Tibornak, Berki Krisztiánnak, a Trollfocinak, vagy Tibi atyának, akár nem: ez több millió ember elérését teszi lehetővé számukra, akik felé később azt kommunikálnak, amit csak akarnak.

Galéria a posztokkal:

 képek: facebook.com, tibiatya.blogstar.hu, trollfoci.blogstar.hu

Szólj hozzá